Komplext fredsarbete i skolan III: skapa positivt klimat i klassrummet
Ett arbetslag samlades för att ta itu med en besvärlig klass i år 7. Tanken var att ”Motverka dåligt mönster”.
Det dåliga mönstret beskrevs så här:
Respektlöshet preciserades:
Under samtalet dök det upp idéer om vad man kunde göra. Dessa kan grupperas under rubrikerna ...
Relationsarbete
Ledarskap
Undervisning
Utvecklingsarbete
Det här undernätet visar strategierna för relationsarbete i syfte att förbättra klassrumsklimatet:
Undernät med ledarskapsstrategier för ett positivt klassrumsklimat:
Undernät med undervisningsstrategier för ett positivt klassrumsklimat:
Undernät med strategier för utvecklingsarbete med sikte på att förbättra klassrumsklimatet:
Man fann att problemet ”dåligt mönster” rymde nio delproblem. Dessa är markerade med grönt i detta orsaksnät.
Arbetslagets strategier för att skapa ett positivt resultat beskrivs här som ett sammanhängande strateginät.
Att detta strateginät handlar om komplext fredsarbete framgår dels av det övergripande syftet: att skapa ett positivt klimat i klassrummet, dels av mångfalden av behov och strategier:
elevernas behov av en god arbetsmiljö för lärande
lärarnas behov av goda förutsättningar för sin undervisning